ישנו פתגם סיני עתיק שאומר: אמור לי איזה סוככים יש בבית שלך ואומר לך מי אתה. ישנם כמובן הרבה מאוד דברים שיכולים ללמד את שכנינו לקיום האנושי מי אנחנו, מה אנחנו חושבים ומה אנחנו רוצים. אבל סוככים הם כמו שלטים בולטים לעין שיכולים ללמד את הסביבה הקרובה והרחוקה מי אנחנו או, יותר נכון אולי, מי אנחנו חושבים שאנחנו ומי אנחנו רוצים להיות.
סוככים הם שלט כיוון שהם חלק מהמרחב הפרטי שלנו שכמו פולש – ברשות ובהתאם למקובל בחברה מתוקנת – אל המרחב הציבורי, אל רשות הרבים, אל המרחב הנראה לעין. כאשר אנחנו מתקינים סוככים מדובר בהרבה פעמים באחד החפצים היחידים שמשתייך לעיצוב הבית שלנו שאותו אפשר לראות גם מבחוץ. כאשר מדובר בבית עסק כמו משרד, לדוגמא, הרי שגם במקרה זה זהו הרהיט היחיד שאותו אפשר לראות גם מבלי להיות בתוך המשרד. גם מסעדות ובתי קפה שבהם מתקינים סוככים יוצרים אלמנט נראה לעין הרבה יותר מהתפריט של המסעדה ואפילו יותר מהכיסאות וחיפוי העץ שבתוך המסעדה עצמה. אם עיצוב הוא אמירה הרי שניתן לומר על סוככים שהם צעקה: אמירה בווליום גבוה שנשמעת למרחק הרבה יותר גדול מקולו של העיצוב הפנימי של החלל.
עיצוב, על מרכיביו השונים, לא נועד רק להיות נעים לעין. לצד החשיבות האסתטית שלו שעליה אין בכוונתי לערער (לפחות לא הפעם) הרי שלכל עיצוב יש גם מטרות אחרות. החשובה שבהם היא הרצון באמירה. יצירת חלל מעוצב מאפשרת לדייר בבית המעוצב להרגיש "אצל עצמו" שכן הוא עיצב את המקום לפי טעמו האישי (ואין זה המקום לנתח מהו טעם אישי ועד כמה הוא אישי באמת) וניסה ליצור לעצמו מעין גוף נוסף או סביבה שבה הוא מרגיש בטוח. העיצוב של בית עסק נועד לשדר אמירה ברורה יותר או פחות כלפי הלקוחות. עיצוב של משרד נועד לשדר אווירה עסקית או אווירה ידידותית לעשיית עסקים. עיצוב של מסעדה נועד ליצור אווירה שתגרום ללקוחות להגיע למקום, להישאר בו ואף לחזור אליו. סוככים הם חלק מכלל המרכיבים שיוצרים את העיצוב הכולל של חלל נתון. למעשה, גם אם סוככים נמצאים פעמים רבות מחוץ לחלל (מעל חלונות, מחוץ לחנות, בחצר של מסעדה וכן הלאה) הם מהווים חלק מהעיצוב הכולל של המקום ומשפיעים גם על המראה של החלל הפנימי.
ההבדל הוא שבעוד רהיטים ומנורות נמצאים רק בתוך החלל ורק מי שנמצא בתוך החלל רואה אותם, סוככים נמצאים מחוץ לחלל ולכן גם מי שנמצא מחוץ לחלל יכול לראות אותם. כאשר אנחנו תולים סוככים מעל החלון או המרפסת, בחצר או בכניסה לחנות, אנחנו מוציאים את האמירה העיצובית שלנו החוצה. הנראות של סוככים, העובדה שכל מי שעובר ברחוב או בסביבה יכול לראות אותם, הופכת אותם לבעלי משמעות גדולה ממה שנדמה שרוב האנשים מייחסים לה. מי שמשקיע מאמץ גדול בעיצוב של הבית שלו או של העסק שלו אבל בוחר סוכך כלאחר יד דומה למי שמשקיע הרבה כסף בחליפה יוקרתית ויקרה ואז לובש כובע מצחייה צעקני וזול. אם כבר השקעתם מאמץ גדול בעיצוב האמירה האישית לכם, אל תשכחו לבחור סוככים מתאימים.
אביב יועצים ייעוץ שיווקי קידום בגוגל